قَالَ الصَّادِقُ (ع) : أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَيْهِ سَائِرُ عَمَلِهِ . اولين چيزي كه از عبد به حساب كشيده مي شود نماز است اگر قبول شود بقيه اعمالش پذيرفته است و اگر مرود گردد بقيه اعمالش نيز مرود است . پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. 3-نماز نور مؤمن 4- نماز ستون دین 5- تقرب به وسیله نماز 6- پرچم اسلام 7- نماز و پایه های دین 8- اهل بیت (ع ) و اقامه نماز 9- نماز آخرین توصیه انبیاء 10- جایگاه نماز 11- وصیت امیرالمؤمنین (ع) 12- کلید بهشت 13- تداوم نماز و انتظار 14- روشنایی چشم پیامبر (ص ) 15- عقوبت ترك نماز : 16- حضور در عبادت 17- حضور قلب 18- محبت خداوند و محبت مؤمنین در دل 19- آخرین نماز 20- نماز و تفکر 21- مانع خشوع 22- دو رکعت با حضور قلب 23- عارف به حق نماز 24- نماز با توجه 25- فقط یاد خدا در حال نماز 26- سه بار غافل شدن در نماز 27- لازمه غرق در نماز شناخت کامل خداوند است 28- آن مقدار از نماز بالا می رود 29- توجه به نماز 30- علی (ع ) و هدیه پیامبر (ص ) 31- نماز با تفکر 32- طلب خیر به وسیله نماز 33- حالت خشوع در نماز 34- خشوع امیرالمؤمنین (ع ) در نماز 35- خوف حضرت فاطمه (س ) در نماز 36- ملاک قبولی نماز 37- قبولی یک نماز 38- نشانه قبولی نماز 39- حضور قلب 40- استخفاف در نماز مانع قبولی نماز
موضوعات و مطالب دیگر :
اصول و فروع دین بخش (2 ) امامت ارزش صدقه برای بعد از مرگ و چهار توصیه ارزشمند جواب داد به خدا اعتقاد ندارم به انسانیّت معتقدم ... وصیت نامه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ( سردار دل ها ) حدیث « کساء » با معنی فارسی و ترکی آذری خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با معنی فارسی و ترکی آذری ( قسمت اول ) خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با معنی فارسی و ترکی آذری ( قسمت دوم ) سایر موضوعات مرتبط :
آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش اول ) آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش دوم ) آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش سوم ) آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش چهارم ) آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش پنجم ) آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش ششم ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 1 ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 2 ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 3 ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 4 ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 5 )
سایر موضوعات مرتبط :
ترجمه و معنی قرآن به زبان های فارسی ، ترکی معناى عدالت در تفسیر «المیزان » خواص و اثرات و برکات سوره های قرآن - شفا و درمان بیماری های جسمی ، روحی و روانی با قرآن
سایر موضوعات مرتبط :
زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها زندگی نامه امام سجاد علیه السلام دعای ششم صحیفه سجادیه ( دعا به وقت صبح و شام ) دعای پانزدهم صحیفه سجادیه ( دعا به وقت بیماری یا روی آوردن بلا و اندوه ) دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه ( برای پدر و مادر ) وصیت نامه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ( سردار دل ها ) حدیث « کساء » با معنی فارسی و ترکی آذری فایل پی دی اف PDF حدیث « کساء » با معنی فارسی و ترکی آذری فایل پی دی اف PDF خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با معنی فارسی و ترکی آذری خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با معنی فارسی و ترکی آذری ( قسمت اول ) خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با معنی فارسی و ترکی آذری ( قسمت دوم ) زیارت اربعین با معنی فارسی و ترکی آذری فایل پی دی اف pdf زیارت اربعین با معنی فارسی و ترکی آذری زیارت عاشورا با معنی فارسی و ترکی آذری فایل پی دی اف PDF زیارت عاشورا با معنی فارسی و ترکی آذری
سایر موضوعات مرتبط :
آموزش اذان و اقامه ، آموزش نماز همراه با برخی احکام واجبات نماز ، انواع نماز واجب و مستحبی ( نوافل ، نماز شب و ... ) و احکام مرتبط عقوبت ترک تماز ، ثواب نماز جماعت و احکامی دیگر از نماز تحقیقی درباره ی اثرات معنوی نماز ( مناسب برای دانش آموزان ) متن کامل نمایشنامه ی « نماز صبح » آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش اول ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 1 )
تا که قبول افتد و که در نظر آید
wWw.Kosar14.IR
چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 1 )
1- اولين سوال و حساب :
( وسايل الشيعه ، ج 3 ، ص 22 ) 2- معراج مؤمن
( کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسی ، ص 29 )
پیامبر (ص ) : الصلوة نور المؤمن نماز نور مؤمن است .
( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396 )
پیامبر (ص ) : الصلوة عماد دينکم نماز، پایه و ستون دین شماست .
( میزان الحکمه ، ج 5، ص 370 )
امام کاظم (ع ) : افضل ما يتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ، الصلوة بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است .
( تحف العقول ، ص 455 )
پیامبر (ص ) : عَلَم الاسلام الصلاة نماز، پرچم اسلام است.
( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 1887 )
امام باقر (ع ): بُنِی الاسلام علی خمس: الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولاية اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ،زکات ، حج ، ولایت .
( اصول کافی ، ج 2، ص 17 )
امام حسین (ع ) : " الذين ان مکنا هم فی الارض اقاموا الصلاة " قال : هذه فينا اهل البيت ( در تفسیر آیه ) "کسانی که اگر ما به آنها در زمین قدرت و حکومت دهیم ، نماز را به پا می دارند" فرمود : این در مورد ما خاندان اهل بیت است.
( بحار الانوار، ج ,24 ص 166 )
امام صادق (ع ) : احب الاعمال الی الله - عز وجل - الصلوة و هی اخر وصايا الأنبياء نماز، بهترین کارها نزد خداوند و آخرین وصیت های پیامبران الهی است.
( میزان الحکمة ، ج 5، ص 397 )
پیامبر (ص ) : موضع الصلوة من الدين کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است.
( کنز العمال ، ج 7، حدیث 18972 )
امام علی (ع ) : الله ، الله فی الصلوة ، فانها عمود دينکم خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دین شماست.
( نهج البلاغه ، نامه ي 47 )
پیامبر (ص ) : الصلوة مفتاح الجنة نماز کلید بهشت است.
( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 )
پیامبر (ص ) : لا يزال العبد فی صلوة ما انتظر الصلوة بنده مادام که منتظر نماز است در حال نماز است.
( نهج الفصاحه ، ص ,527 حدیث 2538 )
پیامبر (ص ) : قره عينی فی الصلاة روشنی چشم من در نماز است.
( نهج الفصاحه ، ص ,283 حدیث .1343 بحار الانوار، ج ,82 ص 193 )
رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود :
هر كه نماز را ترك كند خداى تعالى او را به پانزده عقوبت مبتلا كند : شش عقوبت در دنيا و سه عقوبت نزديك مرگ و سه در قبر و سه در قيامت
اما شش عقوبت در زمان حيات :
1- بى آبرو شود .
2- بركت از مالش برود .
3- عمر و ثروتش زياد نگردد .
4- خيراتش قبول حق نشود .
5- دعايش مستجاب نگردد .
6- دعاى شايستگان نصيب وى نشود .
اما سه بلايى كه نزديك وفات به او مى رسد :
1- سكرات مرگ بر او شديد شود .
2- گرسنه از دنيا برود .
3- تشنگى از او رفع نشود .
اما سه عقوبتى كه در قبر به وى رسد :
1- با درد و غم قرين باشد .
2- در تاريكى محض بسر برد .
3- تا قيامت در عذاب باشد .
اما سه عقوبتى كه در قيامت به او رسد :
1- حساب بر وى دشوار شود .
2- خداوند دشمن وى گردد و به او نظر رحمت نيندازد و او را عذاب دردناك رسد .
3- از قبر همچون حيوان به قيامت وارد گردد و سپس با ذلّت و خوارى رهسپار دوزخ شود.
( اسرارالصلوة : ص 32 )
پیامبر (ص ) : اعبد الله کأنک تراه فان کنت لا تراه فانه یراک
عبادت کن خداوند تعالی را، چنانچه گویا او را می بینی ، و اگر تو او رانمی بینی او تو را می بیند .
( نهج الفصاحه ، ص .65 سر الصلوة ، ص .26 مکارم الاخلاق ، ص 459 )
پیامبر (ص ) :اذا قام العبد الی الصلوة فکان هواه و قلبه الی الله تعالی انصرف کیوم ولدته امه
هنگامی که انسان برای نماز می ایستد، اگر همه توجه اش و قلبش به سوی خدا باشد، در حالی نمازش تمام می شود، که مثل روزی است که پاک به دنیا آمده .
( محجة البیضاء، ج 1، ص 382 )
امام صادق (ع ) : لیس من مؤمن یقبل بقلبه فی صلوته الی الله الا اقبل الله الیه بوجهه و اقبل بقلوب المؤمنین الیه بالمحبة له بعد حب الله - عز و جل - ایاه
مومنی نیست که در نمازش با حضورقلب به خداوند توجه کند، مگر این که خداوند به او رو می کند، و بعد از محبت خداوند عز و جل در دل ، قلوب مومنین را به سوی او متوجه می کند .
( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 265 )
پیامبر (ص ) : صل صلوة مودع تری انک لا تصلی بعد ما صلوة ابدا
آنچنان نماز بگزار که گویی آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازی نخواهی خواند .
( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )
پیامبر (ص ) :رکعتان مقتصدتان فی تفکر خیر من قیام لیلة والقلب لاه
دو رکعت نماز همراه با تفکر و حضور قلب ارزشمندتر از یک شب زنده داری با دل سرگردان و بدون توجه است .
( میزان الحکمه ، ج 5، ص .390 بحار الانوار، ج ,74 ص .82 مکارم الاخلاق ، ص 465 )
پیامبر (ص ) :رای النبی - صلی الله علیه و اله - رجلا یعبث بلحیته فی صلاته فقال : "اما انه لو خشع قلبه لخشعت جوارحه "
پیامبر اکرم (ص )دیدند مردی در حال نماز با ریش خود بازی می کند، فرمودند: "اگر قلب او خشوع می داشت قطعا همه اعضایش نیز خاشع می بود ".
( میزان الحکمه ، ج 5، ص .386 بحار الانوار، ج ,84 ص 228 )
پیامبر (ص ) :من صلی رکعتین و لم یحدث فیهمانفسه بشی ء من امور الدنیا غفر الله له ذنوبه
کسی که دو رکعت نماز بخواند و درآن دو رکعت ، قلب خود را به چیزی از امور دنیا مشغول نکند، خداوند گناهانش رامی آمرزد .
( بحار الانوار، ج ,84 ص 249 )
امام علی (ع ) :من اتی الصلاة عارفا بحقها غفر الله له
کسی که نماز به جا آورد در حالی که عارف به حق آن باشد، خداوند او را می آمرزد .
( بحار الانوار، ج ,82 ص .207 تحف العقول ، ص 117 )
پیامبر (ص ) : رکعة من عالم بالله خیر من الف رکعة من متجاهل
یک رکعت نماز کسی که متوجه خدا باشد، بهتر از هزار رکعت کسی است
که از خدا غافل باشد .
( نهج الفصاحه ، ص 350 )
پیامبر (ص ) :من صلی صلوة لا یذکر فیها شیئا من امر الدنیا، لا یسئل الله شیئا، الا اعطاه
کسی که نماز می خواند، در حال نماز هیچ چیز از امور دنیایی به یادش نیاید (فقط خداوند در نظرش باشد)، در این صورت هرچیزی از خداوند بخواهد، به او عطا می کند .
( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 265 )
امام صادق (ع ) : اذا قام العبد الی الصلاة اقبل الله - عز و جل - علیه بوجهه فلا یزال مقبلا علیه حتی یلتفت ثلاث مرات فاذاالتفت ثلاث مرات اعرض عنه
وقتی بنده به نماز ایستاد خداوند متعال به او توجه می کند و توجهش را از او قطع نمی کند تا موقعی که سه مرتبه از یاد خدا غافل گردد،در این هنگام خداوند سبحان نیز از او اعراض خواهد کرد .
( بحار الانوار، ج ,84 ص 241 )
امام سجاد (ع ) : قلت لابی عبد الله - علیه السلام - : انی رایت علی بن الحسین اذا قام الی الصلوة غشی لونه لون اخر، فقال لی : والله ان علی بن الحسین کان یعرف الذی یقوم بین یدیه
امام سجاد (ع ) را دیدم که هنگامی که به نماز ایستاد، چهره اش را رنگی دیگر پوشاند.امام صادق (ع ) به من فرمود: "به خدا قسم ، علی بن الحسین (ع ) کسی را که برای اونماز می کرد، می شناخت ".
( علل الشرایع ، ص ,88 به نقل از وسائل الشیعه ، ج 4،ص 685 )
امام صادق (ع ) :ان العبد لترفع له من صلاته نصفها او ثلثها او ربعها او خمسها و ما یرفع له الا ما اقبل علیه بقلبه ...
همانااز نماز بنده نصفش یا یک سوم ، یا یک چهارم ، یا یک پنجم برای او بالا می رود، وآن مقداری که از نماز حضور قلب داشته باشد، بالا می رود ...
( بحار الانوار، ج ,84 ص 238 )
پیامبر (ص ) :ان العبد لیصلی الصلاة لا یکتب له سدسها و لاعشرها، و انما یکتب للعبد من صلاته ما عقل منها
به درستی بنده نماز می خواندبرای او، نه یک ششم آن و نه یک دهم آن نوشته نمی شود، جز این نیست که برای بنده از نمازش آن مقدار نوشته می شود که به آن توجه کرده است .
( بحار الانوار، ج ,84 ص .237 اصول وافی ، ج 2، ص 105)
پیامبر (ص ) :اهدی الی رسول الله - صلی الله علیه و اله - ناقتان عظیمتان ، فجعل احدیهمالمن یصلی رکعتین لا یهم فیهما بشی ء من امر الدنیا و لم یجبه احد سوی علی - علیه السلام - فاعطاه کلتیهما
از ابن عباس نقل شده که گفت : به پیامبر (ص ) دو شتر هدیه دادند، پیامبر(ص ) یکی از این دوشتر را هدیه قرار داد برای کسی که دو رکعت نماز به جای آورد و چیزی از امور دنیارا به خاطر نیاورد و به فکر چیزی از دنیانیفتد. کسی به پیامبر (ص ) پاسخ مثبت نداد (یعنی کسی چنین نمازی را که درآن هیچ به فکر دنیا و مافیها نیفتد، نخواند)بجز حضرت علی (ع ) که پاسخ مثبت داد. پیامبر (ص ) هر دو شتر را به علی (ع )مرحمت فرمود .
( بحار الانوار، ج ,41 ص 18 )
پیامبر (ص ) :رکعتان خفیفتان فی تفکر خیر من قیام لیلة
دو رکعت نماز سبک ، در صورتی که همراه با تفکر و اندیشه باشد، بهتر از عبادت سراسر یک شب است .
( بحار الانوار، ج ,84 ص .240 میزان الحکمه ، ج 5، ص 391 )
امام صادق (ع ) :من توضأ فاحسن الوضوء ثم صلی رکعتین فاتم رکوعها و سجودها ثم جلس فاثنی علی الله و صلی علی رسول الله - صلی الله علیه و اله - ثم سأل الله حاجته ، فقد طلب الخیر من مظانه و من طلب الخیرمن مظانه لم یخب "
هر کس وضوی خوب بگیرد و دو رکعت نماز با رکوع و سجود کامل به جای آورد و با خدای خود خلوت کند و بر رسول خدا (ص ) درود فرستد،سپس حاجت خود را از خدا درخواست نماید، به تحقیق که در زمان مناسبش درخواست کرده و هرکس چنین نماید، هرگز ناامید وناموفق نخواهد بود .
( بحار الانوار، ج ,85 ص 324 )
پیامبر (ص ) :خیارکم الینکم مناکب فی الصلوة
بهترین شما کسی است که شانه هایش در نماز افتاده تر باشد .
( بحار، ج ,84 ص 262 )
امام صادق (ع ) :و کان علی - علیه السلام -اذا قام الی الصلوة فقال : "وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض " تغیر لونه حتی یعرف ذلک فی وجهه
هنگامی که علی (ع ) به نماز می ایستاد، این آیه شریفه رامی خواند: "رو می آورم با تمام وجودم به کسی که آسمانها و زمین را آفرید" و رنگ مبارک حضرتش تغییر می کرد، به طوری که تغییر حالت و دگرگونی از صورت مبارکش بخوبی
مشاهده می گشت .
( میزان الحکمه ، ج 5، ص 381 )
معصوم (ع ) :کانت فاطمة - علیهاالسلام -تنهج فی الصلاة فی خیفة الله تعالی
فاطمه زهرا (س ) در حال نماز از شدت ترس نفسش به شماره می افتاد .
( بحار الانوار، ج ,84 ص .258 میزان الحکمه ، ج 5، ص 382 )
امام صادق (ع ) :قال الله تبارک و تعالی : انما اقبل الصلاة لمن تواضع لعظمتی ، و یکف نفسه عن الشهوات من اجلی و یقطع نهاره بذکری ولا یتعاظم علی خلقی و یطعم الجائع و یکسو العاری ، و یرحم المصاب و یؤوی الغریب ...
خداوند متعال فرمود: نماز کسی را می پذیرم که :1- درمقابل عظمت من خاضع باشد.2 - از خواسته های نفسانی به خاطر من خود را دور کند.3-روزش را با یاد من به پایان برد.4- بر بندگانم بزرگی نفروشد.5- به گرسنه غذا دهد.6- برهنه را بپوشاند.7- به مصیبت دیده مهربانی کند.8- غریب راپناه دهد .
( بحار الانوار، ج ,84 ص .242 میزان الحکمه ، ج 5، ص 386 )
امام صادق (ع ) :من قبل الله منه صلاة واحدة لم یعذبه
اگر خداوند از کسی یک نماز بپذیرد او را عذاب نمی کند .
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص .23 محجة البیضاء، ص 339 )
امام صادق (ع ) :من احب ان یعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعته صلاته عن الفحشاءو المنکر فبقدر ما منعته قبلت منه
هرکس دوست دارد بداند که نمازش قبول شده یا نه ، ببیند که آیا نمازش او را ازگناه و زشتی باز داشته یا نه ؟ پس به هر قدر که نمازش او را از گناه باز داشته ، به همان اندازه نمازش قبول شده است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )
امام سجاد (ع ) : ان العبد لا یقبل من صلاته الا ما اقبل علیه منهابقلبه
همانا نماز بنده پذیرفته نمی شود، مگر آنچه را که با قلبش به نماز توجه کرد .
( وسائل الشیعه ، ج 4، ص .688 المواعظ العددیه ، ص 270 )
امام صادق (ع ) :و الله انکم لتعرفون من جیرانکم و اصحابکم من لو کان یصلی لبعضکم ما قبلها منه لاستخفافه بها ان الله لایقبل الا الحسن فکیف یقبل ما یستخف به ؟
قسم به خدا، شما از همسایگان و دوستان خود کسانی را می شناسید که اگر برای بعضی از شما نمازی بخوانند از او قبول نخواهیدکرد، به علت استخفاف و بی اعتنایی که بر آن روا داشته ، همانا خداوند چیز نیکو وشایسته را فقط
می پذیرد، پس چگونه بپذیرد عبادتی راکه به آن بی توجهی شده است ؟
( میزان الحکمه ، ج 5، ص 387 )
*********************************************************
*********************************************************
قرآن
*********************************************************
عترت
*********************************************************
نماز
*********************************************************