چهل حدیث از معصومین علیهم السلام درباره وضو و نماز و اذان ( چهل حدیث 3 ) 1- اثر تجدید وضو 2- آثار وضو 3- مسواک و وضو 4- مسواک هنگام هر وضو 5- مسواک در سحر 6- پاکی ، کلید نماز 7- ورود به مسجد با وضو 8- گشایش دربهای بهشت 9- بستر همانند مسجد 10- وضو پیش و بعد از غذا 11- وضو هنگام غذا 12- وضو برای نماز مغرب 13- وضو برای نماز صبح 14- وضو برای تلاوت قرآن 15- طهارت ظاهر و باطن 16- پاکی به وسیله وضو 17- با طهارت به مسجد رفتن 18- کار مانع از اول وقت 19- مانع وقت نماز 20- وقت نماز صبح 21- محبوبیت نماز در وقت 22- دو وقت نماز 23- مذمت تأخیر نماز 24- ثواب نماز صبح در اول وقت 25- اذان در اول وقت نماز 26- بخشایش یا عذاب خداوند 27- نماز اول وقت ، جدایی از غافلین 28- نورانیت اذان 29- پاداش مؤذن بهتر است 30- آفات بی توجهی به اذان 31- سربلندی اذان گویان در قیامت 32- نجات از آتش 33- ثواب برای اذان گو ( محجة البیضاء، ج 1، ص .331 من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 287 ) 34- پاداش شهید 35- واجب شدن بهشت بر مؤذن 36- تأثیر گفتن اذان و اقامه 37- اذان با صدای بلند 38- محشور با شهداء و پیامبران 39- تأثیر هفت سال اذان گفتن 40- اجابت اذان مؤذن
موضوعات و مطالب دیگر :
اصول و فروع دین بخش (2 ) امامت ارزش صدقه برای بعد از مرگ و چهار توصیه ارزشمند جواب داد به خدا اعتقاد ندارم به انسانیّت معتقدم ... وصیت نامه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ( سردار دل ها ) حدیث « کساء » با معنی فارسی و ترکی آذری خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با معنی فارسی و ترکی آذری ( قسمت اول ) خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با معنی فارسی و ترکی آذری ( قسمت دوم ) سایر موضوعات مرتبط :
آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش اول ) آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش دوم ) آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش سوم ) آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش چهارم ) آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش پنجم ) آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش ششم ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 1 ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 2 ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 3 ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 4 ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 5 )
سایر موضوعات مرتبط :
ترجمه و معنی قرآن به زبان های فارسی ، ترکی معناى عدالت در تفسیر «المیزان » خواص و اثرات و برکات سوره های قرآن - شفا و درمان بیماری های جسمی ، روحی و روانی با قرآن
سایر موضوعات مرتبط :
زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها زندگی نامه امام سجاد علیه السلام دعای ششم صحیفه سجادیه ( دعا به وقت صبح و شام ) دعای پانزدهم صحیفه سجادیه ( دعا به وقت بیماری یا روی آوردن بلا و اندوه ) دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه ( برای پدر و مادر ) وصیت نامه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ( سردار دل ها ) حدیث « کساء » با معنی فارسی و ترکی آذری فایل پی دی اف PDF حدیث « کساء » با معنی فارسی و ترکی آذری فایل پی دی اف PDF خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با معنی فارسی و ترکی آذری خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با معنی فارسی و ترکی آذری ( قسمت اول ) خطبه غدیر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با معنی فارسی و ترکی آذری ( قسمت دوم ) زیارت اربعین با معنی فارسی و ترکی آذری فایل پی دی اف pdf زیارت اربعین با معنی فارسی و ترکی آذری زیارت عاشورا با معنی فارسی و ترکی آذری فایل پی دی اف PDF زیارت عاشورا با معنی فارسی و ترکی آذری
سایر موضوعات مرتبط :
آموزش اذان و اقامه ، آموزش نماز همراه با برخی احکام واجبات نماز ، انواع نماز واجب و مستحبی ( نوافل ، نماز شب و ... ) و احکام مرتبط عقوبت ترک تماز ، ثواب نماز جماعت و احکامی دیگر از نماز تحقیقی درباره ی اثرات معنوی نماز ( مناسب برای دانش آموزان ) متن کامل نمایشنامه ی « نماز صبح » آیاتی از قرآن که به نماز اشاره فرموده است ( بخش اول ) چهل حدیث درباره نماز از معصومین علیهم السلام ( چهل حدیث 1 )
تا که قبول افتد و که در نظر آید
wWw.Kosar14.IR
پیامبر (ص ) :الوضوء علی الوضوء نور علی نور
وضوی پس از وضو بسیار پسندیده است .
( محجة البیضاء، ج 1، ص 302 )
پیامبر (ص ) :أمتی الغر المحجلون من اثار الوضوء یوم القیامة
امت مرا دست و پای نورانی باشد روز قیامت ، از آثار وضو که در دنیا گرفته باشد .
( شهاب الاخبار، ص 122 )
پیامبر (ص ) :السواک شطر الوضوء
مسواک کردن جزئی ازوضو است .
( محجة البیضاء، ج 1، ص 297 )
پیامبر (ص ) : یا علی ! و علیک بالسواک عند کل وضوء
ای علی ! بر تو باد مسواک زدن هنگام هر وضو .
( اصول کافی ، ج 8، ص 72 )
امام باقر (ع ) :ان السواک فی السحر قبل الوضوء من السنة
سحرگاه ، پیش از وضو، مسواک زدن از سنت اسلامی است .
( میزان الحکمه ، ج 4،ص 596 )
پیامبر (ص ) :مفتاح الصلاة الطهور
کلید نماز، پاکی است .
( محجة البیضاء، ج 1، ص 281 )
پیامبر (ص ) :لا تدخل المساجد الا بالطهارة
داخل مساجد مشو، مگر با وضو .
( مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 388 )
پیامبر (ص ) :من اسبغ وضوءه و احسن صلاته ، و ادی زکاة ماله و کف غضبه و سجن لسانه ، و استغفر لذنبه ، و ادی النصیحة لاهل بیت نبیه فقد استکمل حقایق الایمان و ابواب الجنة مفتحة له
کسی که وضوی خود را شاداب وکامل به جای آورد، و نماز خویش را نیکوبخواند، زکات مالش را بپردازد، و خشم خود را فرو نشاند و زبانش را ازگناهان مربوط به زبان ببندد، و برای گناه خود با توبه طلب آمرزش کند، و نسبت به اهل بیت پیامبر( ص) خویش خیرخواه باشد، البته تمام حقایق ایمان در او کامل شده و درهای بهشت به روی او باز است .
( ثواب الاعمال ، ص 64 )
امام صادق (ع ) :من تطهر ثم اوی الی فراشه بات وفراشه کمسجده
هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر اومانندمسجد او خواهد بود .
( وسائل الشیعه ، ج 1، ص .265 ثواب الاعمال ، ص 48 )
امام صادق (ع ) :الوضوء قبل الطعام و بعده یذهبان الفقر
وضو پیش از غذا و بعد از غذا، فقر را از بین می برد .
( وسائل الشیعه ، ج 1، ص 256 )
پیامبر (ص ) :یا علی ! ان الوضوء قبل الطعام و بعده شفاء فی الجسد و یمن فی الرزق
یا علی ! قبل از غذا و بعد از غذا، وضو گرفتن ، شفای بدن و برکت در روزی است .
( بحار الانوار، ج ,66 ص 356 )
امام کاظم (ع ) :من توضأ للمغرب کان وضوئه ذلک کفارة لما رضی من ذنوبه فی نهاره ما خلاالکبائر
کسی که برای نماز مغرب وضوبگیرد، وضویش کفاره گناهان گذشته آن روز اوست بجز گناهان کبیره .
( محجة البیضاء، ج 1، ص 302 )
امام کاظم (ع ) :و من توضأ الصلاة الصبح کان وضوئه ذلک کفارة لما مضی من ذنوبه فی لیلته الا الکبائر
کسی که برای نماز صبح وضومی گیرد، وضویش کفاره گناهان گذشته آن شب اوست بجز گناهان کبیره .
( محجة البیضاء، ص 1، ص 302 )
امام علی (ع ) :لا یقرأ العبد القران اذا کان علی غیر طهور حتی یتطهر
هنگامی که وضو ندارید، قرآن نخوانید، تا این که وضو گرفته شود .
( خصال ، ج 2، ص 164 )
امام صادق (ع ) :طهر قلبک بالتقوی و الیقین عندطهارة جوارحک بالماء
در وقت پاکیزه نمودن اعضای خود با آب ، دل خویش را به پرهیزگاری و یقین پاک گردان .
( بحار الانوار، ج ,80 ص 239 )
امام رضا (ع ) :انما امر بالوضوء لیکون العبد طاهرا اذا قام بین یدی الجبار و عند مناجاته ...
همانا امر شده است به وضو، تا آن که بنده پاک باشد، به هنگامی که می ایستد در مقابل خداوند جبار و همچنین وقت مناجات نمودن .
( عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 104 )
امام صادق (ع ) :علیکم باتیان المساجد فانها بیوت الله فی الارض من اتاه مطهرا طهره الله من ذنوبه و کتب من زواره
بر حضوردر مساجد مواظبت کنید! چرا که مساجد، خانه های خداوند در زمین است . کسی که با حالت طهارت وارد مسجد شود، خداوند او را از گناهانش تطهیر می نماید و نام وی را در زمره زایرین خویش می نویسد .
( وسائل الشیعه ، ج 1، ص 267 )
امام علی (ع ) :صل الصلوة لوقتها الموقت لها و لاتعجل وقتها لفراغ و لا تؤخرها عن وقتها لأشتغال و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلوتک
نماز را در وقت مقرر آن به جای آور، و به خاطر فراغت عجله مکن وبه علت اشتغال آن را به تأخیر میفکن ، و بدان که همه اعمال تو بسته به نمازتوست .
( نهج البلاغه ، نامه 27 )
امام رضا (ع ) : حافظوا علی مواقیت الصلوات ، فان العبد لا یأمن الحوادث
مراقب وقتهای نماز باشید (که تا وقتش فرا رسید انجام دهید) چرا که انسان از حوادثی که مانع انجام نماز در وقت گردد، ایمن نیست .
( بحار الانوار، ج ,82 ص 20 )
امام باقر (ع ) : وقت صلاة الغداة ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشمس
وقت نماز صبح از طلوع فجر تا طلوع خورشید است .
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 152 )
امام صادق (ع ) :افضل الاعمال الی الله الصلاة لوقتها و بر الوالدین و الجهاد فی سبیل الله
بهترین اعمال نزد خداوند، نمازاول وقت است پس از آن نیکی بر پدر و مادر، و سپس جهاد در راه خدا است .
( بحار الانوار، ج 3، ص 85 )
امام رضا (ع ) :اعلم ان لکل صلاة وقتین اول و اخر فأول الوقت رضوان الله و اخره عفو الله
بدان که هر نماز دو وقت دارد: اول وقت وآخر وقت . اول وقت خشنودی پروردگار و آخر آن بخشش خداوند است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص .249 الحکم الزاهره ، ص 286 )
پیامبر (ص ) :ثلاث لا تؤخر و هن الصلاة اذا انت و الجنازة اذا حضرت و الأیم اذا وجدت کفؤا
سه چیز را نباید به تأخیر انداخت ،نماز همین که وقت آن رسید، و برداشتن جنازه وقتی آماده شد، و شوهر دادن بیوه وقتی هم کفو خود را یافت .
( نهج الفصاحه ، ص ,262 حدیث 1261 )
امام صادق (ع ) :فاذا صلی العبد صلاة الصبح مع طلوع الفجر اثبتت له مرتین تثبتها ملائکة اللیل و ملائکة النهار
پس هرگاه نمازگزار نماز صبح را با طلوع فجر به جای آورد دو مرتبه برای او نوشته می شود، هم فرشته صبح و هم فرشته شب می نویسند (نماز صبح را فرشته روز و فرشته شب هر دومشاهده می کنند) .
( ثواب الاعمال ، ص 62 )
پیامبر (ص ) : اذا دخل الوقت یا بلال اعل فوق الجدار و ارفع صوتک بالاذان
ای بلال ! هنگامی که وقت نماز رسید بالای دیوار برو و صدای خود را به وسیله اذان بلند کن .
( فروع کافی ، ج 3، ص 307 )
امام باقر (ع ) :و من صلاها لغیر وقتها مؤثراعلیها غیرها فان ذلک الیه ان شاء غفر له و ان شاء عذبه
کسی که نماز را در غیروقتش به جا آورد و چیز دیگری را بر نماز انتخاب کند و ترجیح دهد، به درستی که این کار، خدا را مختار می کند که اگربخواهد او را ببخشاید و اگر بخواهد او راعذاب کند .
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 83 )
امام باقر (ع ) : ایما مؤمن حافظ علی الصلوات المفروضة فصلاها لوقتها فلیس هذا من الغافلین
هر مؤمنی محافظت برنمازش نماید، و او را در وقتش به جا آورد، از انسانهای غافل شمرده نمی شود .
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 79 )
پیامبر (ص ) : یا علی ألاذان نور
یا علی ! اذان نور است .
( بحار الانوار، ج 84، ص 154 )
پیامبر (ص ) :من اذن محتسبا یرید بذلک وجه الله - عز و جل - اعطاه الله ثواب اربعین الف شهید و اربعین الف صدیق و یدخل فی شفاعته اربعین الف مسی ء من امتی الی الجنة
کسی که اذان بگوید، و به خداوندتوجه داشته باشد، خداوند به او ثواب چهل هزار شهید و چهل هزار راستگو را عطا می کند و چهل هزار از امت گناهکاران شامل شفاعتش گردیده و داخل بهشت می شوند .
( بحار الانوار، ج ,84 ص 130 )
امام علی (ع ) :من سمع النداء و هو فی المسجد ثم خرج فهو منافق ، الا رجل یرید الرجوع الیه ، او یکون علی غیر طهارة فیخرج لیتطهر
کسی که صدای اذان را در مسجد شنید، و بدون خواندن نماز (جماعت ) از مسجد خارج شود منافق است ، مگر این که قصد برگشت برای نماز خواندن دارد، یا وضو ندارد و برای گرفتن وضو از مسجد خارج شود .
( بحار الانوار، ج ,84 ص 161 )
امام علی (ع ) :یحشر المؤذنون یوم القیامة طوال الأعناق
اذان گویان ، روز قیامت با سرافرازی و سربلندی محشور می شوند .
( بحار الانوار، ج ,84 ص 149 )
پیامبر (ص ) : ان لحوما محرمة علی النار و هی لحوم المؤذنین
همانا، گوشتهایی بر آتش (جهنم ) حرام است (آتش آنها را نمی سوزاند) وآن
گوشت بدن اذان گویان است .
( مستدرک الوسائل ، ص 249 )
امام باقر (ع ) :المؤذن یغفر الله له مد بصره و مدصوته فی السماء و یصدقه کل رطب و یابس سمعه ، و له من کل یصلی معه فی مسجده سهم و له بکل من یصلی بصوته
خداوند مؤذن را به اندازه ای که چشمش می بیند و صدایش در آسمان می پیچد می آمرزد، هر خشک و تری که آواز او را می شنود او را تصدیق می کند، و از ثواب هر کس که با او در مسجد نماز گزارد سهمی نصیب او شود و به شمار هرکس که به بانگ او نماز بخواند حسنه ای برای اوست .
پیامبر (ص ) :للمؤذن فیما بین الاذان و الاقامة مثل اجرالشهید المتشحط بدمه فی سبیل الله
برای شخص اذان گو در فاصله اذان و اقامه ،ثوابش مانند ثواب شهیدی است که در راه خدا در خون خود می غلطد .
( ثواب الاعمال ،ص 58 )
پیامبر (ص ) :من اذن فی مصر من أمصار المسلمین سنة وجبت له الجنة
هر کس در یکی از شهرهای مسلمانان یک سال اذان بگوید بهشت بر او واجب می شود .
( محجة البیضاء، ج 1، ص .337 وسائل الشیعه ، ج 4، ص 613 )
امام صادق (ع ) :من صلی باذان و اقامة صلی خلفه صفان من الملائکة و من صلی باقامة بغیراذان صلی خلفه صف واحد ما بین المشرق والمغرب
هر کس که نماز را با اذان و اقامه بخواند، دو صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می گزارند، و کسی که نماز را با اقامه تنها بخواند یک صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می خوانند و اندازه صف به قدر میان مشرق ومغرب است .
( محجة البیضاء، ج 1، ص .338 ثواب الاعمال ، ص 59 )
امام صادق (ع ) : کان رسول الله - صلی الله علیه واله - یقول لبلال اذا دخل الوقت یا بلال اعل فوق الجدار و ارفع صوتک بالاذان
رسول خدا (ص ) هنگامی که وقت نماز فرا می رسید به بلال می فرمود: بالای دیوار (مسجد) برو و اذان را با صدای بلند بگو .
( وسائل الشیعه ، ج 4، ص 624 )
پیامبر (ص ) :یحشر المؤذنون من امتی مع النبیین و الصدیقین و الشهداء
اذان گویان ، از امت من با پیامبران و راستگویان و شهیدان محشور می شوند .
( مستدرک الوسائل ، ج 4، ص 23 )
امام باقر (ع ) :من أذن سبع سنین محتسبا جاءیوم القیامة و لا ذنب له
هر کس هفت سال برای خدا اذان بگوید، روز رستاخیز بدون گناه وارد محشر می شود .
( ثواب الاعمال ، ص .83 من لا یحضره الفقیه ، ج 1،ص .288 وسائل الشیعه ، ج 4، ص 613 )
پیامبر (ص ) :اجابة المؤذن کفارة الذنوب
اجابت اذان مؤذن ، کفاره گناهان است .
( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 227 )
*********************************************************
*********************************************************
قرآن
*********************************************************
عترت
*********************************************************
نماز
*********************************************************